کیف پول HD

HD
ارزهای دیجیتال

کیف پول HD

یکی از اولین نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که کاربران در شروع استفاده از ارزهای دیجیتال به آن نیاز دارند کیف پول است. کیف پول‌ها در انواع مختلفی ایجاد شده‌اند.

اما کیف پول ارز رمزنگاری شده چیست؟

کیف پول‌ها، نرم‌افزارهای تحت وب، موبایلی یا دسکتاپ و یا سخت‌افزارهایی هستند که کلید خصوصی کیف پول و کلید عمومی (آدرس کیف پول) در آن نگهداری می‌شود.

کاربرد اصلی کیف پول رمزارزها، دریافت و ارسال ارز است.

در ابتدای توسعه ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های کمی وجود داشت ولی امروزه تعداد آنها بسیار زیاد شده و تکنولوژی‌های مختلفی در آنها پیاده‌سازی شده است.

با این حال هرچقدر یک کیف پول از نظر تکنولوژی پیشرفته باشد، کار اصلی آن، دریافت، نگهداری و ارسال ارز دیجیتال است.

در ادامه این مطلب از خوارزمی قصد داریم به معرفی نوع خاصی از کیف پول‌ها با نام HD wallet بپردازیم.

HD

والت HD چیست؟

در کیف پول یک ارز دیجیتال، مثلا بیت‌کوین، یک جفت کلید خصوصی و عمومی بصورت تصادفی ایجاد می‌شود و هر کلید عمومی، دارای یک کلید خصوصی است.

می‌توان چندین کیف پول بیت‌کوین و چندین آدرس بیت‌کوین ایجاد کرد و محدودیتی در آن نیست اما اینکار در کیف پول‌هایی که HD نیستند یک مشکل ایجاد می‌کند: برای پشتیبان‌گیری از کیف پول، شخص باید با ایجاد هر آدرس و کیف جدید، مجددا اقدام به پشتیبان‌گیری کند.

البته شخص می‌تواند آدرس جدیدی در کیف پول ایجاد نکند و از همان آدرس قبلی برای همه تراکنش‌ها استفاده نماید ولی اینکار حریم خصوصی شخص را به خطر می‌اندازد.

زیرا تراکنش‌های یک آدرس بیت‌کوین (شامل مقدار، آدرس گیرنده یا فرستنده) بصورت عمومی در دسترس همگان است و وقتی کاربر بیت‌کوین فقط از یک آدرس برای چندین تراکنش استفاده کند، شخص یا گروهی می‌تواند با ردگیری تراکنش‌ها، اطلاعات زیادی از صاحب آن آدرس بدست آورد.

به همین دلیل، افرادی که تراکنش‌ها زیادی انجام می‌دهند از چندین آدرس بیت‌کوین استفاده می‌کنند.

شاید پشتیبان‌گیری از چند آدرس انگشت‌شمار مشکل نباشد، ولی رفته رفته با افزایش تعداد تراکنش‌ها، ایجاد پشتیبان برای هر آدرس جدید برای فرد مشکل‌تر و وقت‌گیرتر می‌شود.

به همین دلیل کیف پول‌های HD ایجاد شدند تا راه‌حلی برای این مشکل باشند.

نکته: در مورد کیف پول‌ها، HD مخفف عبارت Hierarchical Deterministic است و مفهوم آن با چیزی که در خصوص صفحه نمایش یا کیفیت فیلم‌ها می‌شنویم یا می‌خوانیم تفاوت دارد.

در کیف پول‌های HD، با هربار درخواست آدرس، یک آدرس جدید بیت‌کوین به کاربر داده می‌شود تا شخص از آدرس قبلی استفاده نکند.

در همه کیف پول‌های HD، کاربر می‌تواند یک عبارت معمولا 12 کلمه‌ای که Seed نامیده می‌شود را برای پشتیبان‌گیری دریافت نماید تا در صورتی که دسترسی او به کیف پول از بین رفت، بتواند از این Seed برای بازیابی موجودی خود در یک کیف پول دیگر استفاده کند.

پشتیبان‌گیری از Seed در کیف پول‌های HD برای حفظ امنیت، الزامی است.

طبیعتا Seed نیز همانند کلید خصوصی باید محرمانه در مکانی امن نزد شخص نگهداری شود، زیرا فاش شدن یا گم‌شدن آن، مساوی با از دست رفتن موجودی ارز خواهد بود.

HD

درون کیف پول HD چه اتفاقی می‌افتد؟

کیف پول‌های اچ دی، ساختار درخت مانند و سلسله مراتبی از کلیدها ایجاد می‌کنند که در ریشه‌ی آن، کلید اصلی سید مبتنی بر استاندارد BIP ۳۲ قرار دارد. هنگامی که کیف پول اچ دی را با استفاده از کلید سید بازیابی می‌کنید، این کیف پول در این ساختار درختی شروع به جستجو کرده و تمام کلیدهای خصوصی موجود در درخت را با استفاده از استاندارد BIP ۳۲ استخراج می‌کند. هنگامی که جستجو در این درخت به پایان می‌رسد، تمام سرمایه‌هایتان بازیابی خواهند شد.

هنگامی که از کیف پول اچ دی استفاده می‌کنید، پشتیبان گرفتن از کلید، امری واجب است و باید از آن به خوبی نگهداری کنید تا بتوانید اگر تلفن همراهتان آسیب دید و یا دزدیده شد، سرمایه‌هایتان را بازیابی کنید و این است زیبایی این نوع کیف پول‌ها.

یک بار پشتیبان گرفتن از کلید به این معنی است که تمام آدرس‌های پس از آن را نیز می‌توان به سادگی از طریق الگوریتم، با حل معادلات ریاضی، دوباره ایجاد کرد. این کیف پول‌ها از الگوریتم هش یک طرفه‌ی SHA-256 استفاده می‌کنند که در آن، اگر ورودی‌ها (یا کلید سید) مشابه باشند، درخت کلیدها بدون هیچ خطایی ایجاد خواهند شد.

مزایای کیف پولهای HD

• شما فقط باید از یک کلید بکاپ بگیرید. این تنها باری است که شما نیازمند چنین عملی هستید.

• شما هر زمان که بیت کوین دریافت می کنید، می توانید آدرسهای دریافتی زیاد و متفاوتی بسازید.

• شما می توانید حریم خصوصی مالی خود را حفظ کنید.

• از آنجا که شما هر دفعه یک آدرس جدید دریافت می کنید می توانید کاربران جدید را گمراه کنید.

پرطرفدارترین کیف پول‌های HD

کیف پول‌های HD در انواع مختلف تحت وب، موبایلی، دسکتاپ و سخت‌افزاری وجود دارد.

در زیر برخی از کیف پول‌های HD معرفی شده است:

ردیف نام کیف پول نوع کیف پول پلتفرم‌ها
1 Ledger Nano S سخت‌افزاری ویندوز، مک و لینوکس
2 Trezor سخت‌افزاری ویندوز، لینوکس و OSX
3 KeepKey سخت‌افزاری ویندوز، مک و لینوکس
4 Mycelium موبایلی فقط اندروید
5 Jaxx موبایلی و دسکتاپ اندروید، IOS، افزونه کروم و فایرفاکس، لینوکس و مک
6 Electrum دسکتاپ ویندوز، لینوکس و OSX
7 Atomic Wallet موبایل و دسکتاپ ویندوز، مک، لینوکس، Debian و Fedora

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام