چگونه یک حسابدار 100 درصد حرفه ای شویم ؟

حسابدار
حسابداری

چگونه یک حسابدار 100 درصد حرفه ای شویم ؟

چگونه یک حسابدار حرفه ای شویم ؟

تمامی حساب داران حرفه ای و متخصص ویژگی های خاصی دارند که آنها را از دیگر حساب داران متمایز کرده و آنها را در جایگاه والا تری نسبت به دیگر همکاران خود قرار می دهد .تمامی این ویژگی ها ابزارهای بسیار ضروری و مهم در حسابداری بوده که باعث پیشرفت در این رشته  می شوند، اما نه آنقدر سری هستند که نشود از آنها باخبر شد و نه آنقدر پیچیده که نتوان آنها را در حسابداری به کار گرفت. حرفه ای بودن یکی از ویژگی های مهم در حرفه حسابداری است که دارای مؤلفه های بسیاری است.علاوه بر این، .در زیر به نمونه ای از این ابزارها برای حرفه ای  شدن اشاره می کنیم :

به روز بودن اطلاعات و انجام مطالعات روزانه

یکی از مهمترین ابزارهای حسابدار‌ی که میتوان برای حرفه ای شدن روی آن حساب کرد ، مطالعه ی به روز و کسب اطلاعات درباره ی دوره ی حسابدار‌ی و موارد مرتبط با آن و مسایلی از قبیل مالیات ، بیمه و … می باشد . شما هر مقدار که  اطلاعات مالی به روز تر و بیشتری داشته باشید ، می توانید به عنوان یک حسابدار کاملا حرفه ای ، آگاه و توانمند ابراز وجود کنید و به همان ترتیب نیز از جایگاه بهتر و درآمد بیشتر نیز بهره مند شوید . منابع مطالعاتی شما بایستی مجله ، فیلم های آموزشی ، مجله ،اینترنت و ….باشند .همچنین می توانید در کلاس های آموزش حسابداری مالی یا آموزش مدیریت مالی( دوره ی مدیریت مالی و حسابداری نیز شرکت کنید. با توجه به تغییرات زیادی که هر روزه در این مبحث روی می دهد، این مورد بسیار اهمیت دارد.

گرفتن پشتیبان از اطلاعات مالی

حساب داران حرفه ای بایستی قبل از انجام کلیه ی فعالیت های حسابداری ، مانند حذف سند ، ویرایش ، ابطال و … باید از نرم افزارهای اطلاعات حسابداری پشتیبان استفاده کند تا در صورت بروز مشکل به آنها رجوع نماید . همچنین بایستی فایل پشتیبان را در چند جای مختلف داشته باشد که در صورت بروز مشکل برای یکی از آنها به دیگری دسترسی داشته باشد. البته به یاد داشته باشید که گاها به علت برق رفتگی ، ویروسی شدن ، ایراد در برنامه نویسی ممکن است  مشکل به وجود بیاید ،که به همین دلیل بایستی فایل های گزارشات و اطلاعات به صورت مداوم مورد بازرسی و کنترل قرار گیرد .در بعضی موارد ، حضور ذهن برخی از افراد آگاه از موضوعات جاری در سازمان و یا حساب داران ، می تواند به رفع مشکل کمک کند اما هرگز کافی و قطعی نیست.

احاطه ی کامل بر نرم افزارهایی نظیر ورد ، اکسل

یکی از نرم افزارهایی که حساب داران حرفه ای قطعا باید بر ان اشراف کامل داشته باشند ، نرم افزار کاربردی و فوق العاده قدرتمند اکسل می باشد .در بسیاری از مواقع می توان گزارشات و محاسبات خوبی از اکسل استخراج نمود و به عنوان اطلاعات تکمیل کننده سایر گزارشات از آنها استفاده کرد .  یکی دیگر از کاربردهای این اطلاعات ،انجام امور اداری مانند محاسبه ی استهلاک ، حقوق و …. می باشد .نرم افزار های دیگری نیز برای رشته ی حسابداری لازم است که اگر هنوز آموزش و یادگیری  آنها را شروع نکرده اید همین حالا اقدام کنید .

حسابدار

شناخت و آشنایی با برنامه های نرم افزاری حسابداری

حسابدار ها هر چقدر که نرم افزارهای بیشتری را بشناسند و بر انها تسلط پیدا کنند، امکان پیشرفت و اشتغال آنها نیز بیشتر میشود . پیشنهاد ما به شما حساب داران ممتازی که می خواهید حرفه ای شوید این است که در دوره های آموزشی نرم افزار حسابداری شرکت کرده و به یادگیری مبادرت ورزید .

انجام تائیدیه پرداخت ها و دریافت ها

تمامی حساب داران حرفه ای اتفاقات ، رویدادها را در دفتر ثبت ، تجزیه و تحلیل می کنند و همیشه گزارش گیری می کنند و با در نظر داشتن این موضوع که در اکثر موارد صاحبان سرمایه افراد دیگری هستند ،تائیدیه های لازم را از افراد صاحب اختیار و ذینفع دریافت کرده و آنها را به منظور رفع مشکلات احتمالی ،مراجعات بعدی و بایگانی نگهداری می کنند.

ثبت اسناد مالی همزمان با زمان وقوع آن

از دیدگاه حساب داران حرفه ای ، گزارشات کامل و به روز ارزش بسیار بالایی نسبت به سایر گزارشها دارند . تمامی حساب داران ،گزارشات به روز را با انجام عملیات ثبت نگهداری می کنند و چون بین زمان وقوع رویداد و زمان ثبت آن تفاوت کمی وجود دارد ،احتمال بروز اشتباه در آنها کاهش می یابد.

اولویت بندی در انجام اعمال حسابداری

یکی از خصوصیات افراد حرفه ای در زمینه ی حسابداری ، تعیین اولویت امور به منظور انجام امور حسابداری می باشد .از نظر حرفه ایها در حسابداری ،ثبت رسید بانکی دویست میلیون ریالی بسیار با ارزش تر از ثبت هزینه ی تنخواه دویست میلیون ریالی است . به همین نسبت ،ثبت هزینه های مربوط به حقوق ماهانه نیز بسیار با اولویت تر ثبت هزینه های چند هزار تومانی است .

  مطالعه قوانین

یک حسابدار حرفه ای همواره باید نسبت به وضع قوانین جدید و تغییر قوانین قدیم هوشیار باشد . مثلا باید نسبت به قوانین مربوط به مالیات ، قانون کار ، بیمه ، تامین اجتماعی و قانون تجارت همواره اشراف کامل داشته باشید.

تمدید کردن قراردادهای پشتیبانی نرم افزارها

تمامی نرم افزارهای حسابداری دارای پشتیبانی رایگان می باشند که البته مدت زمان آن کاملا مشخص است ، بایستی پس از اتمام زمان مشخص شده، این قابلیت را تمدید کرد تا بتوانید از خدمات آن بهره مند شوید .

اهمیت حفظ و نگهداری از مدارک و اسناد حسابداری

حسابدار ها در هنگام کار و زمانی که محاسبات را انجام می دهند ، ممکن است یادداشت ها و مدارکی را در اختیار داشته باشند که مدیران به آنها تحویل داده اند ، این اسناد و مدارک دارای اهمیت زیادی می باشند به شکلی که حتما باید آنها را بایگانی کرد .حتی در زمانهایی که فکر می کنید این اسناد بی ارزش هستند تا مدت زمان مشخصی از آن نگهداری کنید چراکه گاها گره از مشکلات باز خواهد کرد .

راز داری

همیشه اطلاعات و اسناد بسیار مهمی در اختیار بخش حسابداری می باشد ، اطلاعاتی مبنی بر میزان بدهی های شرکت ، موجودی حساب ، میزان حقوق دریافتی کارکنان ، که افشای آنها ممکن است موجب زیان شرکت شود . بر همین اساس یکی از مهمترین خصوصیات حساب داران ، راز داری آنها می باشد.

ارایه ی اطلاعات و گزارشات دقیق به کلیه ی مدیران به منظور اخذ تصمیمات مهم

یک حسابدار حرفه ای بایستی تمامی گزارشات مالی را تا حد ممکن به طور شفاف و واضح ارایه نموده و اگر مشکلی در آنها وجود داشت ،آنرا رفع نموده و به کلیه ی افراد مرتبط اعلام نماید . این را به خاطر بسپارید که معمولا اعتبار حسابداری سیستمی با کلیه ی گزارشات درست سنجیده می شود .

امانتداری

حساب داران حرفه ای و زبده ، از نظر اخلاق حرفه ای نیز باید خاص عمل کنند . مثلا یکی از خصوصیات خوب حساب داران ، امانتداری می باشد .  حساب داران بایستی از کلیه ی مدارک و اسناد ، اوراق بهادار و …. به خوبی نگهداری و مراقبت کنند .

سلامت حرفه ای و اخلاقی

بهترین و مهمترین خصوصیت یک حسابدار ، سلامت اخلاقی وی می باشد . یک فرد حرفه ای در کار باید تمامی جوانب اخلاق حرفه ای خود را رعایت کند . یکی از مهمترین دارایی های یک حسابدار موفق ،حسن اعتبار او می باشد

رعایت نظم

هیچ چیزی به اندازه بی نظمی نمی تواند به ارزش یک حسابدار خدشه وارد کند . یک حسابدار حرفه ای از هر نظر منظم بوده و بدون تاخیر به محل کار ،جلسه و یا  قرار کاری وارد می شود.

آگاهی داشتن از اهمیت امور حسابداری در شرکت ها

یکی از مهمترین قسمت های شرکت ،بخش حسابداری می باشد که با اقدامات و تصمیمات خاص خود می تواند سود و یا زیان را برای شرکت رقم زند . یک حسابدار موفق همواره بایستی از اهمیت کار خود با خبر بوده و آنرا در نظر داشته باشد.

درست نشستن

اکثر حساب داران در هنگام کار اهمیتی به استانداردهای نشستن نمی دهند و به همین علت پس از مدتی دچار کمردرد ، گردن درد و …. می شوند . با توجه به اینکه کلیه ی حساب داران بایستی چندین ساعت مداوم روی صندلی بنشینند ، باید به نوع نشستن و روش های صحیح آن اهمیت بیشتری داده و از آسیب جسمانی خود جلوگیری کند .

ورزش و تغذیه مناسب، استراحت کافی

حسابداری از مشاغل پر استرسی است که قابلیت این ر دارد که تمامی ذهن حسابدار را به خود مشغول داشته و او را از استراحت و تفریح دور کند . اما حساب داران به دلیل حفظ تمرکز و قابلیت خود همواره بایستی به مقدار کافی استراحت کرده و از تغذیه ی سالم و مناسبی برخوردار باشند .

اطلاع از قوانین و اصول بایگانی

یک حسابدار حرفه ای می بایست به ساده و سریعترین روش ممکن به نامه های اداری دسترسی داشته باشد و همینطور بتواند درصد گم و یا مخدوش شدن اسناد را به صفر برساند.

آشنایی با اصول نامه نگاری و دستور زبان فارسی

یک حسابدار حرفه ای بایستی توانایی لازم را جهت نگارش نامه های اداری داشته باشد .

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام