چگونه می‌توان به یک سایت اعتماد کرد؟

سایت
دیجیتال مارکتینگ

چگونه می‌توان به یک سایت اعتماد کرد؟

شاید تا به حال بارها از خود پرسیده باشید که چگونه می‌توان به یک سایت اعتماد کرد؟ کدام سایت معتبرتر است؟

آیا می‌توانم با اطمینان کامل از یک سایت فروشگاهی خرید کنم؟

چگونه می‌توانم با خیالی آسوده، منابع به اشتراک گذاشته شده یک سایت را دریافت و دانلود کنم؟

آیا از سرویس‌های ارائه شده در یک سایت می‌توان بدون نگرانی استفاده کرد؟

چگونه از جعلی بودن یک سایت آگاه شویم؟

اگر در ذهن شما چنین سؤالاتی وجود دارد این مطلب از مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی می‌تواند شما را در پاسخگویی به این سؤالات یاری کند.

گسترش فضای اینترنت و خرید اینترنتی باعث شده تا اهمیت این موضوع نیز افزایش یابد. جدای از خرید حتی در برخی موارد اطمینان به نوشته‌های یک سایت نیز بسیار مهم است. به ویژه مطالبی که مربوط به سلامتی، تکنولوژی، آموزش و… هستند.

برای این موضوع نیاز نیست حتما سواد سایبری داشته باشید.

با برخی راهکارهای ساده می‌توان به مطمئن یا غیر مطمئن بودن سایت پی برد. البته برخی موارد ممکن است تخصصی بوده و نیاز به دانش در مورد فضای اینترنت داشته باشد.

چگونه می‌توان به یک سایت اینترنتی اعتماد کرد؟

اگر می‌خواهید از یک سایت فروشگاهی محصولی را خریداری نمایید باید به این نکته توجه داشته باشید که قبل از خرید از معتبر بودن آن سایت اطمینان کسب کنید تا بتوانید در خرید به آن سایت اعتماد نمایید.

علت این امر این است که شما در خرید اینترنتی لازم است اطلاعات مهمی همانند آدرس محل سکونت، شماره تماس، آدرس ایمیل و … را در سایت ثبت کنید. علاوه بر این قرار است برای خرید محصول نیز هزینه‌ای پرداخت کنید.

بنابراین به منظور جلوگیری از کلاه‌برداری و همچنین سوء استفاده از اطلاعات ضروری است که قبل از خرید، سایت مورد نظر را از لحاظ امنیتی و اعتبار بررسی کنید.

پس برای این که خریدی مطمئن داشته باشید کافی است معیارهایی را در نظر بگیرید تا با خیالی آسوده محصولی خریداری کنید.

علاوه بر خرید همانطور که گفته شد، در برخی مواقع نیاز داریم تا از معتبر بودن مطالب و توصیه‌های سایت اطمینان پیدا کنیم. همچنین برخی سایت‌ها برای ارائه آموزش، از ما اطلاعات مختلفی مثل شماره تماس و.. می‌خواهند که باعث تکمیل بانک اطلاعاتی آن‌ها می‌شود.

هرچند این کار سخت تر از مشخص شدن اعتبار یک سایت فروشگاهی است اما امکان پذیر است.

در ادامه بیشتر به پی بردن به اصالت و مورد اطمینان بودن یک سایت فروشگاهی اشاره کرده ایم.

1- خرید از سایت های آشنا

خرید از سایت های شناخته شده و معتبر می تواند ریسک خرید آنلاین را کم کند. توجه کنید هر سایتی که در صفحه نتایج جستجو نشان داده می شود، معتبر نیست. با این حال وب سایت هایی که در صفحه اول SERP یا همان صفحه اول نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شوند، اعتبار بیشتری دارند. به عنوان مثال خرید از فروشگاه آمازون چندین برابر مطمئن تر از فروشگاه های دیگر است و احتمال خطا در آن بسیار کم است.

2- توجه به پروتکل https

یکی از فاکتورهای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی وجود SSL در سایت است. هرگز از سایت هایی که پروتکل آن ها http  است و از SSL برای امنیت وب سایتشان استفاده نمی کنند، خرید نکنید. در https لایه امنیتی SSL به شما در یک خرید ایمن کمک می کند. وب سایت هایی که مجهز به SSL هستند در کنار URL آن ها یک آیکون قفل نمایش داده می شود.  علاوه بر اینکه وب سایت های فروشگاهی بدون پروتکل https فاقد اعتبار هستند، وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حریم خصوصی شما را به خطر می اندازد.

سایت

3- وجود نماد الکترونیک

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟ وجود نماد الکترونیک در سایت، اعتبار آن را افزایش می دهد. چرا که این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه می شود و کاربران می توانند با کلیک بر روی آن به اطلاعاتی درباره وب سایت و مالک آن به دست آورند. وب سایت هایی که دارای این نماد هستند وظیفه دارند به شکایات و مشکلات مشتریان خود نسبت به خرید آنلاین رسیدگی کنند، در غیر این صورت نماد الکترونیک آن ها لغو خواهد شد. نکته مهم در بررسی این نماد این است که پس از کلیک بر روی نماد آن به یکسان بودن URL آن و آدرس وب سایت دقت کنید. همچنین توجه کنید که صفحه باز شده یک صفحه وب در مرورگر شما باشد، نه یک عکس!!

سایت

4- توجه به نظرات مشتریان

قبل از اینکه هر کالایی را از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید، به قسمت نظرات مراجعه کرده و نظرات مثبت و منفی مشتریان سابق را درباره آن محصول مطالعه کنید. اگرچه این کار، روشی قطعی برای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی نیست، اما می توان با کمی دقت از این روش استفاده کرد.

5- وجود راه های ارتباطی در سایت

وب سایت های فروشگاهی معتبر، چند راه ارتباطی برای کاربران فراهم می کنند و شما می توانید در صورت لزوم با آن ها تماس گرفته و سوالات و مشکلات خود را با پشتیبانی آن ها مطرح کنید. بنابراین وجود آدرس شبکه های اجتماعی، شماره تماس و سایر راه های ارتباطی در سایت یکی از نشانه های اعتبار وب سایت است. حتی وب سایت های فروشگاهی می توانند آدرس فروشگاه های حقیقی خود را در بخش فوتر سایت درج کنند.

6- نحوه پرداخت

چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم ؟ یکی دیگر از نکات مهم در اعتماد به فروشگاه های اینترنتی ، بررسی نحوه دریافت مبلغ است. فروشگاه هایی که امکان پرداخت در محل را برای مشتریان خود در نظر گرفته اند، از اعتبار بیشتری برخوردارند و می توانید راحت تر به آن ها اعتماد کنید. اگر چه مسائلی مثل عودت کالا توسط مشتری و… باعث شده فروشندگان آنلاین رغبت کمتری نسبت به پرداخت در محل داشته باشند، اما همچنان برخی از فروشگاه های اینترنتی این امکان را در اختبار مشتریان خود قرار می دهند.

اگر وب سایت مورد نظر شما، به فروش عمده نیز می پردازد، باید بیشتر دقت کرده و تمام مسائلی مانند روش های تسویه، روش های ارسال بار و… را بررسی کنید. به عنوان مثال برای خرید عمده لوازم جانبی کامپیوتر و موبایل ، دقت کنید که سفارش شما در طول چند روز و از چه طریقی به دست شما خواهد رسید. همچنین بررسی کنید روش های پرداخت این محصولات به چه شکل است.

سایت

7- مطالعه سیاست حفظ حریم خصوصی

از نحوه ذخیره اطلاعات وارد شده در سایت و سیاست حفظ حریم خصوصی وب سایت فروشگاهی مورد نظر اطمینان حاصل کنید. این امر بسیار مهم است چرا که در صورت به سرقت رفتن و سو استفاده از اطلاعات، فروشگاه آنلاین مورد نظر مسئولیتی به عهده ندارد.

8- عدم انتشار اطلاعات شخصی

اگرچه فروشگاه های اینترنتی برای ارسال کالای مورد نظر شما، نیاز به برخی اطلاعات شخصی شما دارند، اما در هنگام ثبت سفارش باید توجه کنید که اطلاعات شخصی و غیر ضروری خود را وارد نکنید. میزان درآمد ، شماره تلفن های اضافی ، شغل و هرگونه اطلاعاتی که در خرید شما تاثیر ندارد، در اختیار وب سایت های فروشگاهی قرار ندهید.

بنابراین هنگام خرید آنلاین از فروشگاه های اینترنتی نکات بالا را در نظر بگیرید تا با اطمینان خاطر و بدون نگرانی بتوانید به صورت اینترنتی خرید کنید.

9- شبکه‌های اجتماعی

این فاکتور یکی از مهم‌ترین موارد برای ارزیابی معتبر بودن یک سایت است. فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌هایی که دارای شبکه‌های اجتماعی پویایی، هستند قابل اعتماد ترند.

بنابراین اگر قصد دارید از فعال بودن و اعتبار یک سایت آگاه شوید بهتر است بدانید که فعال بودن کارآفرینان  در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، لینکدین و اینستاگرام یکی از معیارهای مهم است.

سایت

نکاتی در مورد اعتماد به یک سایت اشتراک منابع

شاید برخی از افراد فقط به اعتبار سایت‌های فروشگاهی اهمیت دهند و از ارزیابی اعتبار سایت‌های دانلود یا اشتراک منابع غافل باشند.

سایت‌های اشتراک منابع و دانلودی همانند سایت‌های فروشگاهی از اهمیت خاصی برخوردارند که قبل از دانلود کردن از این سایت‌ها ضروری است که از معتبر بودن آن‌ها اطمینان کسب کنید.

یکی از عواملی که نشان دهنده اعتبار سایت‌های اشتراک منابع است، شهرت آن است. هرچه عملکرد سایت مناسب باشد احتمالا آن سایت مشهورتر است. برای معتبر بودن این‌گونه سایت‌ها نیز می‌توان از رتبه الکسا بهره گرفت‌.

نکته قابل توجه این است که از سایت‌هایی دانلود خود را انجام دهید که دارای گواهینامه SSL باشند تا امنیت بین وب و مرورگر برقرار باشد.

به منظور جلوگیری از ورود ویروس به سیستم از طریق این سایت‌ها، می‌توانید از یک آنتی ویروس قوی استفاده نمایید تا نرم افزارهای آلوده و بدافزارها به سیستم شما وارد نشوند.

جملات نامفهوم و خطا یک معیار برای ارزیابی اعتبار سایت‌ها است. شما اگر در سایتی با کلیک بر روی لینکی پیام خطا دریافت کردید یا به صفحه ۴۰۴ منتقل شدید، باید به معتبر بودن این سایت شک کنید. اگر این سایت معتبر باشد برای مشتریان و کاربران خود ارزش قائل می‌شود و سعی می‌کند از هر گونه خطایی پیشگیری کند و در صورت مشاهده خطا آن‌ها را از بین می‌برد. ای موضوع بر روی برندسازی سایت نیز تأثیر عمده دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مطمئن بودن سایت، پویا بودن آن است. سایتی که به صورت مداوم در حال تولید محتوا است و بیش‌تر از یک هفته از انتشار آخرین مطلبش نمی‌گذرد‌. در سایت‌های معتبر معمولاً بازدیدکنندگان بازخورد و نظرات خود را اعلام می‌کنند.

نشانه بعدی برای پاسخ به ارزیابی معتبر بودن یک سایت، سرعت آن است. این مورد برای بسیاری از افراد دید منفی ایجاد می‌کند و در اکثر اوقات وقتی با سرعت لود پایین سایت مواجه می‌شوند سریع آن سایت را می‌بندند.

از سوی دیگر، سرعت پایین سایت نقش مهمی در رتبه سایت دارد به گونه‌ای که فاکتور بسیار منفی برای گوگل محسوب می‌شود به طوری که پس از مدتی رتبه سایت را کاهش می‌دهد؛ زیرا رضایت مشتریان برای گوگل مهم است.

سایت

نکات مهمی که در حین خرید اینترنتی باید توجه داشته باشید

در پایان بهتر است به برخی نکات مهم که در هنگام خرید اینترنتی باید به آن توجه کنید اشاره کنیم

۱- بررسی وضعیت امن درگاه خرید

اگر در هنگام خرید اینترنتی متوجه شدید که بالای نوار آدرس مرورگرتان علامت  ” https ” به رنگ قرمز است نباید از این سایت خریدی انجام دهید زیرا این علامت ناامن بودن درگاه خرید است.

۲- همواره با دستگاه‌های شخصی خو اقدام به خرید کنید

تا می‌توانید برای خرید آنلاین از رایانه و گوشی شخصی خود استفاده کنید و از خریدهای آنلاین در کافی نت و با دستگاه‌های دیگران خودداری کنید. در صورت ضرورت بهتر است از کیبورد مجازی سیستم و در هنگام پرداخت اینترنتی از کیبورد مجازی مربوط به بانک استفاده کنید.

۳- چک کردن آدرس درگاه انتقالی با آدرس اصلی بانک

هنگامی که خریدتان تکمیل شد سایت، شما را به درگاه‌های الکترونیکی انتقال می‌دهد. در این زمان دقت کنید که آدرس درگاه انتقالی باید با آدرس اصلی بانک یکسان بوده و علامت https نباید قرمز رنگ باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام