وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ چیست؟

متخصص دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با توجه به رشد و روند کسب و کار اینترنتی (مثلا متخصص دیجیتال مارکتینگ) و افرادی که به کسب‌ وکارهای اینترنتی علاقه‌مند هستند می توان گفت که این افراد به این نکته دست یافته اند که با رشد و توسعه فضای کسب‌ و کار و استارتاپی های اینترنتی کم‌ کم وارد شغل های جدیدی شده و جای خود را در این محیط باز کرده‌اند. در نتیجه می اندیشم به اینکه با پیداش کسب و کار ها و شغل های جدید، و با تعیین یک چارچوب مشخص و مشخص کردن حیطه و وظایف آن شغل میتوان یک هدف کلی از آن بدست آورد و بر طبق آن یادگیری و آموزش های مورد نیاز انجام شود.

در کشور ما دیجیتال مارکتینگ خیلی نو و جوان است و افراد و کارشناس مربوطه که خبره باشند در این زمینه هم به بسیار کم هستند. گاها احساس می شود که شرکت هایی که به دنبال کارشناس و افراد خبره در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ هستند در تشخیص اینکه چه خواسته و یا انتظاراتی از آن فرد دارند یا اصلا نمیدانند دقیقا چه میخواهند یا دچار اشتباه میشوند و فقط به صرف اینکه چون سایتی دارند درنتیجه باید یک کارشناس دیجیتال مارکتر هم داشته باشند برایشان قابل توجه باشد.

دیجیتال مارکتینگ همانند یک چتر است که مواردی مثلemail marketing SEO, advertising ,SEM, content marketing, online,Social media , strategy را پوشش می دهد. به طور معمول کسانی که به عنوان کارشناس و در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت و کار میکند با همه ی این توانایی ها و مهارت ها آشناست و در یکی ازاین مهارت ها از همه بهتر است. مثل فردی که مدیریت میداند ودر این زمینه با یکی از مهارت ها مثل استراتژی یا مذاکره یا برندینگ سازی و یا بازاریابی مهارت بیشتری دارد.

حال تصمیم دارم در مورد شرح وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ در ادامه توضیحاتی ارائه داده و برای کامل شدن این مطالب هم از چند منبع خوب استفاده شد. و سعی شده از چند منبع دیگر استفاده شود تا بیشتر پربارتر شود.

وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ

کی از وظایف مهم کارشناس دیجیتال مارکتینگ سنجش و اندازه‌گیری نرخ تبدیل (Convertion rate) است.

این فعالیت باید به صورت مستمر انجام شود و بر اساس نتایجی که مورد انتظار با اهداف تعیین شده بوده، اصلاحات لازم انجام شود.

نرخ تبدیل می‌تواند برای هر هدفی باشد مثل تعداد فروش ، تعداد جذب لید ، میزان بازدید از یک صفحه ، تعداد دانلود یک فایل ، تعداد کلیک روی لینکهای داخل ایمیل. نرخ تبدیل به کلیک یا همان CTR.

یکی از کارهای اجتناب‌ناپذیر در دیجیتال مارکتینگ توسعه و مدیریت کمپین‌های مربوطه است.

متخصص دیجیتال مارکتینگ باید با خلاقیت خودش یا با کمک تیم، کمپین‌های متنوعی را ایجاد و توسعه دهد و آنها را مدیریت کند. البته فراموش نکنیم تمام کمپین‌ها باید مورد سنجش قرار بگیرند و فقط کمپین راه انداختن توجیه‌پذیر نیست.

دیجیتال مارکتینگ مانند یک چتر است که تمام تکنیک‌ها زیر این چتر قرار میگیرد.کارشناس باید علاوه بر اینکه با این تکنیک‌ها آشنا باشد توانایی استفاده از آنها را نیز داشته باشد.

مثلا از سئو برای پیش برد افزایش ترافیک و جذب بازدیدکننده استفاده کند.

با بهینه‌سازی paid search آشنا باشد و بتوانند در جاهایی که لازم است تا حد ممکن مبلغ هر کلیک را کم کند یا بتواند بهترین عبارات را برای جذب ترافیک مناسب انتخاب کند.

یا مثلا با انواع سایتهای PPC آشنا باشد و بعد از همکاری با هر کدام بهترین سایت PPC بر اساس میزان کیفیت را انتخاب کند.

متخصص دیجیتال مارکتینگ باید روی شبکه های اجتماعی شرکت نظارت داشته باشد و استراتژی مناسبی برای حضور در این فضا انتخاب کند.

صرف پست گذاشتن به بهانه اینکه داریم شبکه اجتماعی شرکت را بروز نگه میداریم دلیل موجه‌ای برای حضور در این فضا نیست. مثلا امروز حادثه پلاسکو را تسلیت گفتیم ، ناراحت شدیم و ابراز همدردی کردیم ، فرداش پیشاپیش نوروز را تبریک نگیم و کاربران را به رقص و شادی سال نو دعوت نکنیم.

متخصص دیجیتال مارکتینگ همواره باید با سایر شرکتها و همکاران در ارتباط باشد و از ظرفیت آنها برای ایجاد هم‌افزایی بیشتر استفاده کند.

طبیعتا این هم‌افزایی باید در جهت کسب منافع تجاری شرکت باشد وگرنه کسی برای ثواب آخرت بدنبال هم‌افزایی نمی‌رود.

متخصص دیجیتال مارکتینگ باید حواسش به برندینگ شرکت باشد و آن را مدیریت کند.

مثلا با استفاده از تبلیغات، آگاهی مخاطبان را با نام و محصولات شرکت افزایش دهد و از این طریق سعی کند فروش را در آینده افزایش دهد.

یکی دیگر از وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ آشنایی با ترندهای روز دنیا در طراحی و تجربه کاربری وب سایت است.

حتما لازم نیست در CSS , HTML تسلط کامل داشته باشیم بلکه با مشاهده وب سایتهایی که از نظر طراحی و تجربه کاربری در سطح بالایی هستند میتوانیم الگو بگیریم و از آن در طراحی مجدد سایت شرکت خودمان استفاده کنیم.

معمولا تغییر در طراحی سایت توسط تیم فنی شرکت انجام می‌شود.

معمولا کسی که عهده‌دار بازاریابی دیجیتال است دو حالت برای بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی خود متصور است:

  • یا بودجه‌ای مشخص برای برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات تعیین شده است
  • یا براساس برنامه‌ریزی که برای بازاریابی انجام داده است باید بودجه دریافت کند

اینکه انتخاب کدام مورد در اولویت است کاملا به میزان منابع، که اینجا بودجه مد نظر است و استراتژی بستگی دارد.

فردی که در عهده‌دار  بازاریابی دیجیتال است باید توانایی برنامه‌ریزی و کنترل بودجه بر روی تمام فعالیتهای بازاریابی داشته باشد.

یکی از هنرهای متخصص دیجیتال مارکتینگ این است که بتواند بر روی خواسته‌ها و نیازهای مشتری تحقیق کند و فعالیتهای خود را در جهت نیاز مشتری تطبیق دهد. بازار را خوب رصد کند و توانایی تشخیص ترند بازار را داشته باشد.

علاوه بر این از توانایی تحلیل رقبا هم برخوردار باشد.

مثلا اگر در ایکامرس فعالیت میکند تعداد کالاها و تنوع محصولات رقبا را بررسی کند یا مثلا عملکرد سئوی سایت رقیب را با ابزارهای سئو بررسی کند یا اگر روی بلاگ فعالیت میکند تعداد مطالب منتشر شده‌ی رقیب در ماه و روز ، نوع محتوا ، انتخاب موضوع محتوا را بررسی کند.

یکی از فعالیتهای دائمی متخصص دیجیتال مارکتینگ توجه به جدیدترین تکنولوژی به وجود آمده است. او باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید فعالیت‌های بازاریابی شرکت را همواره بروز نگه دارد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام