مشاوره ارتباط با صنعت

صنعت

ارتباط با صنعت

در دنیای امروز، رابطه‌ای مستقیم بین توسعه فناوری و صنعت و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور برقرار است. به طوری که می‌توان گفت فناوری عامل اساسی برای ایجاد ثروت، رفاه و توانایی کشورها بوده و ابزاری قدرتمند در توسعه ملی به شمار می‌آید. فناوری طبق تعریف معمولاً چهار رکن اساسی دارد: انسان، ماشین، سازمان و اطلاعات. لذا بدیهی است که تعامل مناسب این ارکان با یکدیگر موجب رشد و توسعه اقتصادی متوازن می‌شود. از آنجا که انسان در این بین نقشی محوری و بنیادی دارد می‌توان نتیجه گرفت که تخصص و مهارت نیروی انسانی سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد هر کشور داشته و لزوم ارتباط و استمرار آموزش‌های تخصصی دانشگاه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی با صنعت و برقراری تعاملی صحیح و منطقی را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد.دانشگاه‌ها محل تربیت نیروی انسانی متخصص است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد، موجب پیشرفت کشور خواهد شد. در عرصه صنعت نیز این مهندسان و دیگر نیرو های انسانی ماهر هستند که اطلاعات علمی خود را به صورت فناوری، محصولات و تولیدات مختلف ارائه می‌دهند. بر این اساس بدیهی است که توسعه صنعتی بدون وجود و ظهور این شایستگی‌ها دور از دسترس خواهد بود. بنابراین ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می‌تواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی داشته باشد.

اهداف و وظایف گروه کارآفرینی خوارزمی و دفتر ارتباط با صنعت

معمولاً در راستای این تعامل وظیفه عمده مراکز آموزشی عبارت است از:

  • آموزش و ارتقای دانشپذیران و آماده کردن آن ها برای حضور در بازار کار
  • شناخت و برطرف کردن نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و به روز نگهداشتن آن
  • توسعه فناوری‌های جدید جهت تولید محصولات و ارائه خدمات بهینه

فرصت‌های مطالعاتی اساتید و دانشپذیران مراکز علمی در جامعه و صنعت زمینه مناسبی را برای ارتقا توانمندی‌ها و مهارت ایشان در جهت کسب دانش بومی و انتقال یافته‌های پژوهشی به جامعه فراهم می‌سازد. در طی فرصت مطالعاتی، عضو هیئت علمی در واحد عملیاتی دولتی یا غیردولتی (شامل بخش‌های صنعتی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، خدماتی و کشاورزی) حضور می‌یابد.
واحد عملیاتی می‌تواند شامل وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های بخش خصوصی، بنگاه‌ها یا سازمان‌های فرهنگی و صنعتی، واحدهای پژوهش و توسعه، اقتصادی یا خدماتی دولتی یا غیردولتی باشد.

صنعت

 در صورت نیاز به مشاوره، راهنمایی بیشتر و آشنایی با خدمات مذکور، دریافت مستندات تکمیلی، برگزاری جلسه معارفه و تبادل درخواست ها با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم روبرو را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

واحدها

این مرکز شامل چهار واحد می‌باشد:

۱- واحد ارتباطات و امور قراردادها

وظایف:

  1. تحلیل مستمر مخاطبین صنعتی و پژوهشی خوارزمی با هدف تعیین فصل مشترک بین علایق و منافع و مخاطبین صنعتی و سازمانی بیرونی آن
  2. معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خوارزمی به بخش صنعت و جامعه
  3. ارتباط و همکاری با مراکز صنعتی و … به منظور استفاده صاحب نظران و متخصصین این واحدها از امکانات آزمایشگاهی و کتابخانه­ ای
  4. عقد قراردادهای کلی و یا موضوعی برای انجام طرح های مورد توافق با مراکز صنعتی، سازمان­ها و ….
  5. تعیین مجریان داخلی قراردادها از بین اساتید خوارزمی با نظر کارفرما و اعطای کلیه اختیارات مالی مورد نیاز مجریان جهت انجام سریع و دقیق تعهدات قراردادها
  6. نظارت بر حسن انجام قرارداد های خوارزمی و تامین رضایت کارفرمایان در چارچوب قراردادهای فی‌مابین
  7. دریافت پیشنهادیه های تحقیق واصله و اعلام آن به مخاطبین بیرونی و در صورت پذیرش پیشنهادیه‌­ها، قرارداد صنعتی فی مابین و صنعت (کارفرما) منعقد می­شود.
  8. تهیه و تبادل تفاهم­نامه و قراردادهای کلی
  9. هماهنگی برای بازدیدهای علمی و تحقیقاتی اساتید و دانشپذیران از صنایع کشور
  10. ارائه و معرفی توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی اساتید به صنعت

۲- واحد مالکیت فکری و صنعتی

با توجه به اهمیت تولید علم و فرهنگ بومی و تجاری سازی آن و نقش برجسته و مهمی که دانشگاه و اساتید و دانشجویان می‌توانند در توسعه علم و گسترش خلاقیت و نوآوری ایفا نمایند، لازم است دانشگاهیان از دارائی‌های فکری خود در راستای تبدیل علم به ثروت  حفاظت نمایند.

وظایف:

  1. کمک به تجاری سازی دستاوردها از طریق تدوین و ثبت اختراعات و انجام مذاکرات تخصصی جهت فروش فناوری حاصله و یا ایجاد شرکت ها
  2. برگزاری دورهای آموزشی و مهارت افزایی در زمینه ثبت اختراع و مالکیت فکری
  3. برنامه ­ریزی و همکاری جهت شرکت پروژه ها در جشنواره بین المللی خوارزمی، جشنواره جوان خوارزمی و جشنواره رازی
  4. برگزاری جشنواره پروژه­ های برتر دانشجویی با همکاری صنعت

۳- واحد امور کارآموزی و کارورزی

توجه به کسب مهارت‌های فنی و مهندسی در کنار این دانش‌ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. با این وجود، توسعه روزافزون و سریع فناوری‌ها و تنوع تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته تولیدی و تحقیقاتی در صنایع، لزوم به کارگیری روش‌های متنوع برای ارتقاء سطح مهارت دانشپذیران را ضروری می‌سازد. واحد کارآموزی برای آشنایی فارغ التحصیلان کارشناسی با دستگاه­‌های مرتبط به رشته تحصیلی آنها که هم ماهیت آموزش و هم ماهیت ارتباط با صنعت دارند برنامه­ریزی و فعالیت می­کند.

همچنین خوارزمی طی هماهنگی با صنایع مختلف، دانشپذیران را جهت گذراندن دوره‌ کارورزی و حضور یافتن در محل کار همانند یک شاغل معرفی نماید تا ضمن آشنایی با محیط‌های شغلی، صنعت نیز در صورت نیاز بتواند از میان ایشان افرادی را استخدام نماید.

وظایف:

  1. اعلام نیازهای کارآموزی و کارورزی خوارزمی به صنایع و سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی
  2. جذب سهمیه­ های کارآموزی از صنایع و اعلام آنها
  3. معرفی محل­‌های کارآموزی جهت دانشپذیران کلیه واحدهای
  4. تلاش برای بهبود و ارتقاء کیفیت این دوره­‌ها

۴- واحد مهارت افزایی

افزایش و ارتقاء توانمندیهای تجربی و کاربردی دانشپذیران در راستای نیازهای صنعت و جامعه گام بسیار مهم و اساسی جهت تسهیل ورود فارغ‌التحصیلان به بازار کار می‌باشد. همچنین افزایش مهارت های نیروی انسانی واحد های صنعتی و سازمان‌ها یکی از گام های موثر در رسیدن به صنعت و جامعه‌ایی منسجم و بهره‌ور است.

وظایف:

  1. برگزاری کلاس‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و تخصصی و عمومی برای دانشپذیران متناسب با نیاز های واحدهای صنعتی و سازمانها
  2. ترغیب و جذب جامعه به دوره های آموزشی مهارتی
  3. اعزام دانشپذیران جهت دوره های آموزشی به صنایع
  4. تهیه برنامه‌های ترویجی، آموزشی و پژوهشی در زمینه مهارتهای صنعتی و اجتماعی با همکاری و همفکری اعضای هیات علمی و سازمان فنی‌حرفه‌ای کشور