بازار فارکس چیست؟ قسمت 2

بازار فارکس
فارکس

بازار فارکس چیست؟ قسمت 2

در ادامه قسمت اول بلاگ بازار فارکس چیست؟ خواهیم داشت:

CFD چیست و چه نقشی در بازارهای مالی دارد؟

معاملات سی اف دی: سهام، شاخص، بیت کوین و …

معاملات CFD امروز رایج ترین و پرکاربردترین نوع معاملات در دنیا هستند. یک حجم عججیب و غریب در عمده دارایی های که در تمام دنیا هست. بازار سی اف دی چیست؟ سی اف دی به معنی معامله برای اختلاف هست ( contract for difference). بازار فیوچر را به خاطر دارید؟ آن بازار که مردم برای شش ماه، یک سال و دو سال دیگر کالایی را از هم پیش خرید و یا پیش فروش میکردند.

آن ها زمان تسویه، یعنی روز آخر قرارداد، باید اختلاف قیمت اکنون با قیمتی که معامله صورت گرفته است را میپرداختند. به عنوان مثال معامله گری برای قراردادی را معامله کرده باید 6 ماه دیگر 100 اونس طلا را تحویل دهد، در قیمت 1200 معامله کرده است و به طرف مقابل قول داده است که شش ماه دیگر در این قیمت 100 اونس طلا میدهد.

و اکنون قیمت طلا 1300 هست، یعنی 100 دلار از قیمتی که او فروخته است بالاتر رفته و در حقیقت این معامله گر در ضرر است. و این معامله گر راهی ندارد جز اینکه بپذیرد و ضرر را پرداخت کند. چون قرارداد دارای سر رسید هست و معاملات تسویه میشوند.

این معامله گر چه راهی دارد؟ اگر نخواهد معامله را تسویه کند میشود، به هیچ وجه در بازار آتی یا فیوچر نمیشود.چون قرارداد مشخص هست و روزی تمام میشود. در بازار CFD چه؟ در بازار CFD میشود.

هنگامی که ما در بازارهای فارکس و یا مشتقه مانند سی اف دی و یا فیوچر معامله میکنیم، باید متوجه باشیم که ما هم اکنون طلا در گاوصندوق خود نداریم، روی اختلافی که قیمت هم اکنون با قیمت آینده دارد سود میکنیم.

بر فرض الان سهام اپل را در قیمت 120 دلار میخریم و هفته دیگر 130 دلار میفروشیم. ما صاحب اپل نیستیم، صرفا معامله کننده بر روی نماد این شرکتیم. و هیچ سهمی در این شرکت نداریم. این معاملات مانند معامله فیوچر هستند، خریدار به فروشنده تعهد میدهد چیزی را در قیمت معین امروز بخرد، حتی اگر قیمت تغییر بسیاری کرده بود. فروشنده هم تعهد میدهد که دارایی خود را در همین قیمت بفروشد، حتی اگر قیمت بالا رفته بود. و در روز سر رسید و یا هر روز دیگری میتوان تسویه کرد.

بازار سی اف دی هم دقیقا همینگونه هست. شما هم میتوانید در صعود قیمت سود کنید و هم در نزول. میتوانید از اهرم استفاده کنید. میتوانید هزاران دارایی را معامله کنید. هر زمانی که خواستید معامله خود را ببندید و سود کسب کنید. نیازی به منتظر بودن برای یافتن خریدار و فروشنده نداشته باشید. و اما بر خلاف فیوچر، نگران سررسید نباشید.چون سی اف دی ها سر رسید ندارند و شما میتوانید ماه ها و سال ها معامله خود را حفظ کنید. فرض کنید بعد از بحران اقتصادی سال 2008 ما شاخص اس اند پی میخریدیم.  میتوانستیم تا اکنون نگه داریمش، تا این لحظه بیش از 500 درصد سود خالص داده است.

فکر کنید که ما این شاخص را با اهرم 10 میخریدیم. مثلا اگر 10000 دلار داشتیم، در یک معامله سی اف دی 100000 دلار اس اند پی میخریدیم.( برای مطالعه درباره اهرم به این مقاله مراجعه کنید). به طور خلاصه اهرم یعنی اینکه شما 10 دلار به عنوان بیعانه و یا وجه تضمین میگذارید و شما میتوانید تا ده برابر پولی گذاشتید معامله کنید. فکر کنید در یک معامله سی اف دی در سال 2008 با 10000 دلار و با اهرم 10 شاخص اس اند پی را خریداری میکردیم.

بیش از 250000 دلار.. فقط با 10000 دلار بیش از 250000 دلار سود کسب میکردیم. فقط با یک خرید. اگر در طی روند خرید های مرکبی میزدیم این عدد میتوانست به بیش از 2 میلیون دلار برسد. CFD ها معاملات پر طرفداری هستند،چونکه سر رسید ندارند، اهرم دارند، امکان خرید و فروش دارند، سریع هستند. و از همه مهم تر روی تمامی کالاها، سهام ها، ارزهای دیجیتال، اوراق های قرضه و ….CFD وجود دارد. این یعنی یک بازار با بیش از 20،000 کالای معاملاتی باور نکردنی هست.

هم اکنون چه قدر سرمایه داشتیم؟

این  بازار هم بازاری هست که اصولا زیر نظر فارکس در نظرش میگیرند، و فکر میکنند این فارکس هست،اما فارکس چیز دیگری است،و سی اف دی دنیای دیگری. شما در سی اف دی میتوانید سهام گوگل بخرید، سهام اپل بخرید، سهام علی بابا، فیسبوک، مایکروسافت، امازون، بوئینگ، آدیداس، بنز، پورشه، بی ام دابلیو، تسلا، جی پی مورگان و هر شرکت بزرگ و خارق العاده ای که در دنیا میشناسید.علاوه بر تمامی سهام ها شاخص های سهام بزرگ دنیا را هم میتوانید معامله کنید که حیرت برانگیز هست.

شما میتوانید نفت، طلا، گندم، ذرت، پلاتینیوم، قهوه، شکر، کاکائو، مس، روِی و صدها کالای دیگر را معامله کنید. میتوانید بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال دنیا را بخرید، اتریوم بخرید، و ده ها ارز دیجیتال دیگر. اینگونه دنیا در دستان شماست.

CFD ها امروزه رایج ترین انواع معاملات هستند که دنیای مالی را تکان داده اند.

بازار فارکس

و اما بازار فارکس، بزرگترین بازار دنیا با روزانه 5 تریلیون دلار گردش مالی. فارکس چیست؟ در ابتدای مقاله راجع به این صحبت کردیم که فارکس بازار برابری ارزهاست. ارزهای مختلف در این بازار نسبت بهم سنجیده میشوند و نرخ برابری ارزها به دست میاد. این بازار هیچ ربط مستقیمی به سهام ها و یا طلا و نفت ندارد. فارکس یعنی برابری ارزها. همین! برای مثال نرخ برابری پوند به دلار برابر با 1.30 میباشد. GBP/USD >>>1.30 این عدد یعنی اینکه اگر شما یک پوند بدهید، 1.30 دلار به شما میدهند. و یا مثلا 100،000 پوند بدهید. 130،000 دلار به شما میدهند. این یعنی بازار فارکس.

نحوه معاملات در بازار فارکس

شاید برایتان سوال باشد که دقیقا در بازار فارکس چیکار میکنیم؟ خب این نرخ برابری ارزها که چی هستند؟ و چرا ما این ها را معامله میکنیم و دنبال کسب سود از این معاملات هستیم. اصولا فارکس بازار پر نوسانی هست و از طرفی دیگر علاوه بر تمام نوساناتی که دارد، بازار امنی هست.

امنیت به این معنا که شما در جفت ارزها کمتر حرکات غیر قابل تصور میبینید، ارزی را نداریم که یک شبه نابود شود.ولی سایر دارایی ها این ویژگی را دارند.پس بازار فارکس بازار امنی هست.

چگونه در بازار فارکس معامله میکنیم؟

فرض کنید شما دیدگاه مثبتی نسبت به اقتصاد آمریکا دارید و فکر میکنید ارز آمریکا در برابر پوند انگلستان که درگیر برکزیت هست قوی میشود.پس چکار میکنید؟ دلار در برابر پوند میفروشید. به عبارتی دیگر، جفت ارز پوند دلار را میفروشید.

Sell GBP/USD

چرا؟

ارز پایه و ارز متقابل در بازار فارکس چیست؟

 وقتی شما میخواهید در بازار فارکس ارزی را مبادله کنید، در حقیقت دارید یک ارز را در برابر ارز دیگری مقایسه میکنید. مثلا یورو را در برابر دلار مقایسه میکنید.

EUR/USD>>>>1.13

یعنی به ازای هر یک یورو ما یک دلار و سیزده سنت دریافت میکنیم. یا مثلا:

پوند در برابر دلار

GBP/USD>>>> 1.3000

به معنی اینکه هر یک پوند برابر یک دلار و سی سنت. دلار آمریکا در برابر ین ژاپن:

USD/JPY>>>>111.91

هر دلار برابر با یکصد و یازده ین. یورو در برابر پوند:

EUR/GBP>>>>0.8650

هر یک یورو برابر با 0.8650 پوند.

و حالا کدام یک ارز پایه هستند و کدام یک ارز متاقبل؟ همیشه ارز اول ارز پایه هست و ارز دوم ارز متقابل. یا به عبارتی دیگر ارز اول Base currency و ارز دوم quote currency هست. ارز پایه در حقیقت ارزی است که مبنای آن یک هست. مثلا هر یک یورو برابر است با یک دلار و سیزده سنت. ارز پایه یورو هست.

و یا مثلا هر یک دلار برابر است با یکصد و یازده ین ژاپن. ارز پایه دلار هست و ارز متقابل ین هست. ارز متقابل، هم ارزی است که ارز پایه را تعریف میکند.

مثلا هر یک پوند برابر است با یک دلار و سی سنت. دلار ارز پایه هست.

خرید و فروش جفت ارزها

هنگامی که شما نظر مثبتی درباره پوند دارید، و فکر میکنید که دلار ضعیف هست، این یعنی وقتی ما برابری پوند به دلار را بخریم خیلی سود میکنیم. چرا؟

چون از طرفی پوند خود رشد میکند، و از طرفی دلار نیز به خودی خود نزولی است.و برابری هر پوند به دلار به شدت زیاد میشود. فرض کنید در روزگاران قدیم هستید و سکه مبنای خرید و فروش هست. شما برای خرید و فروش های روزانه تان از سکه استفاده میکنید و جای پول همه ی کالا را بر حسب سکه طلا میسنجیم. شما میخواهید زمینی خانه ای بخرید و قیمت خانه صد سکه طلاست.

خانه در برابر سکه برابر است با صد

Home/ coin>>>100

بر اثر رشد و تورم در بازار ملک، خانه شما قیمتش گران میشود. و به صد و بیست میرسد.

Home / coin>>>120

حالا فرض دیگری داشته باشیم، به علت از بین رفتن مقدار زیادی منابع و معادن طلا سکه به شدت نایاب شود. ارزش سکه زیاد میشود و قیمت کل دارایی هایی که بر مبنای سکه هستند ریزش میکند. چرا؟

چون سکه ارز متاقبل است.

Home/coin>>>>50

این برای این است که ارزش ذاتی سکه بالا رفته، باعث شده که دارایی هایی که بر اساس آن سنجیده میشدند ریزش کنند.

به عنوان مثال در اقتصاد هنگامیکه نرخ تورم بالا میرود، نرخ کالاها، نرخ ماشین، نرخ خانه مواد مصرف کننده، دولت مردان سعی میکنند ارز کشور را با بالا بردن نرخ بهره تقویت کنند، که قیمت ها حفظ شوند و یا کاهش یابند. در اینجا چون ارز کشور ارز متقابل تمامی دارایی هاست ارزشش بسیار مهم هست و تاثیر بسزایی در جریان دارد.

خرید و فروش در بازار فارکس به چه معناست؟

 به عنوان مثال ما جفت ارز  یورو به دلار را میخریم. در اینجا ما نسبت به بالا رفتن قیمت یورو و پایین رفتن قیمت جهت معاملاتی داریم. در حقیقت یورو را خریدیم و دلار را فروختیم.

و یا فرض کنید پوند به دلار را میفروشیم. در اینجا ما نظرمان این بوده که قیمت پوند میریزد و دلار قوی میشود. به عبارتی دیگر دلار را خریده ایم و پوند را فروخته ایم.

ما معامله گرها در بازار فارکس ارزهایی را معامله میکنیم که سود زیادی داشته باشد. گاهی  وقت ها ارزهایی را میفروشیم در برابر دیگری،گاهی وقت ها نظرمان مثبت است و ارز دیگری را میخریم.

اسم های جفت ارزها

در بازار فارکس هر جفت ارزی اسمی به اختصار دارد که در اینجا چندتا از نام های معروف را برای شما مثال میزنیم.

EUR/USD>>>> fibber

USD/JPY>>>> gopher

GBP/USD>>>>cable

USD/CAD>>>>loonie

AUD/USD>>>>aussie

USD/CHF>>>>swissie

NZD/USD>>>>Kiwi

این ها اسم های اختصاری جفت ارزهای موجود در بازار فارکس هستند که هر مخاطبی جفت ارزها رو به این اسم صدا میکند.

اسپرد چیست؟

در بازارهای مالی جهانی مفهومی وجود دارد به اسم اسپرد که تاثیر مهمی در معاملات و موفقیت معامله گران در بازار فارکس و دیگر بازارهای مالی دارد جهان دارد. اما اسپرد چیست؟

فرض کنید شما وارد صرافی میشوید و میخواهید ارز خود را مبادله کنید. بر فرض مثال یورو خود را به دلار تبدیل کنید. در روی تابلو صرافی دو عدد میبینید که برایتان عجیب است.

قیمت خرید 1.1320

قیمت فروش 1.1350

این دو عدد با هم اختلافی دارند که به اختلاف این دو عدد اسپرد میگویند. حساب استاندارد بروکر بین‌المللی آی‌تی‌بی، کمترین اسپرد را برای تریدرها در نظر گرفته است. با چند ویژگی منحصر به فرد حساب استاندارد آشنا شوید.

قیمت خرید و قیمت فروش

هنگامی که شما میخواهید در بازار فارکس جفت ارزی را معامله کنید، یا در بازار CFD بیت کوین یا هر سهام دیگری را خرید و فروش کنید. هنگام معامله یک عدد مشخص نمیبینید. مثلا هنگامی که میخواهیم ماشین بخریم یک قیمت ثابت دارد، ولی در بازارهای مالی دو قیمت وجود دارد که یکی قیمت خرید و یکی دیگر قیمت فروش هست.

برای مثال

EUR /USD           BID  1.1320                ASK 1.1350

BID یا بید به معنی قیمت فروش هست. ASK یا اسک که قیمت خرید هست.

اسپرد: اختلاف بید و اسک میشود اسپرد.

برای مثال هنگامی که شما میخواهید در بازار فارکس EUR /USD خریداری کنید. قیمت خرید 1.1350 هست و شما باید این قیمت را پرداخت کنید. اما وقتی که میخواهید معامله خود را ببندید باید قیمت فروش را از بازار بگیرید. که 1.1320 هست.

اختلاف بین این دو عدد یعنی 30 نیز  اسپرد هست.

 

عوامل تاثیرگذار در اسپرد بازار فارکس

نقدینگی و حجم بازار

در بازار فارکس یا دیگر بازارهای مالی مانند آتی و یا سی اف دی هنگامی که حجم معاملاتی بر روی یک دارایی زیاد باشد اسپرد و یا اختلاف خرید و فروش آن دارایی به حداقل میرسند. فرض کنید در بازار فاکرس طلا و یا جفت ارز یورو دلار را معامله کنیم.

همانطور که گفتیم یورو به دلار محبوب ترین و پر حجم ترین جفت ارز در بازار فارکس هست و شما برای این معامله کمترین اسپرد را پرداخت میکنید. تقریبا اسپرد در حد چند سنت هست و به صفر میل میکند.

اما مثلا فرض کنید میخواهیم یک ارزدیجیتال و سهامی که نقدینگی و حجم زیادی ندارد را معامله کنیم. در این معامله اختلاف خرید و فروش بسیار بیشتر از معامله کردن یک سهام محبوب مانند اپل یا گوگل و یا یک جفت ارز پر حجم هست.

در بازار فارکس ارزهایی مانند

GBP/AUD

GBP/CAD

AUD/CAD

AUD/CHF

و ارزهای دیگری که حجم کمتری دارند اسپرد بیشتری دارند.

نوسانات بازار

نکته مهم دیگر برای اسپرد در بازار های جهانی روند بازار است. مثلا هنگامی که یک اتفاق خیلی نادر در بازار می افتد و یا یک بحران را در بازارهای مالی میبینیم، اسپرد در حد زیادی افزایش میابد.

مثلا در سال 2008 که بازار آمریکا سقوط کرد و یا سال 2017 که جفت ارز پوند دلار بر سر برکزیت ریزش شدیدی داشت، اسپرد بازار عدد معمول و همیشگی نبود و بسیار بیشتر شده بود.

اعتبار دارایی معامله شونده

هر چه قدر که اعتبار دارایی معامله شونده بهتر و بیشتر باشد، اسپرد آن کمتر است. به عنوان مثال در بازار ارزهای دیجیتال شما هنگامی که بیت کوین را معامله میکنید خیلی اسپرد کمتری میپردازید نسبت به یک ارز دیجیتالی که تازه به وجود آمده و پایه خاصی ندارد. چرا؟

زیرا اسپرد هزینه ای هست که کارگزار از شما میگیرد که معامله شما را به کس دیگری وصل کند، یا کالایی که شما خریده اید را بفروشد. هنگامی که دارایی معتبر نباشد کسی تمایل ندارد به قیمت معقول آن را بخرد.در نتیجه شما اسپرد بیشتری میپردازید.

انواع اسپرد

اصولا در بازارهای جهانی اسپرد به صورت یک عدد مشخص و یا درصدی از قیمت هست. مثلا در جفت ارز یورو دلار اسپرد 20 سنت هست، و در بیت کوین 0.5%. تفاوت زیادی ندارد، تفاوت در نحوه بیان هست.

در کل شما باید این مبلغ را بپردازید چه به صورت اسپرد یا به صورت درصدی. نکته مهم دیگری هم که در بازارهای جهانی وجود دارد شناور بودن اسپرد هست. به عنوان مثال هم اکنون اسپرد معامله طلا 20 سنت است و لحظه ای دیگر میشود 15 سنت و در یک دامنه خاصی نوسان میزند.

اما هنگامی که در شب ها نقدینگی بازار کم میشود و یا اتفاق مهمی رخ دهد که حجم بازار را مختل کند اسپردی که به صورت شناور هست افزایش میابد و دیگر عددهای گذشته نیست.

لوریج چیست؟

 لوریج و یا اهرم معاملاتی اعتباری است که کارگزار به معامله گران خود میدهد که بتوانند در بازار فارکس و دیگر بازارهای مالی حجم بیشتری معامله کنند و پول بیشتری در بیاوردند. به عنوان مثال اهرم جفت ارزهای بازار فارکس 1:100 هست. یعنی چه؟

1:100 به این معناست که در ازای هر 1 دلاری که شما سرمایه گذاری میکنید، کارگزار 100 برابر آن یعنی 100 دلار به شما اعتبار معاملاتی میدهد و شما میتوانید با حجم بیشتری معامله کنید و سود بیشتری کسب کنید.

یک مثال معاملاتی برایتان بزنم:

شما در حساب معاملاتی خود 1000 دلار دارید و تصمیم گرفته اید که با پول خود طلا بخرید. اگر شما بدون اهرم  معامله کنید، میتوانید تقریبا یک اونس طلا بخرید. یک اونس طلا در قیمت 1300 میخرید و در حالتی سود خوبی میکنید که کلا اقتصاد دنیا متحول شود و طلا از 1300 با 2300 برسد که در این حالت شما تقریبا 1000 دلار سود میکنید.

اما حالتی را در نظر بگیرید که از اهرم استفاده کنیم. ما 1،000 دلار در حساب معاملاتی فارکس خود پول داریم و کارگزار به ما اعتبار 100 برابر داده است. یعنی میشود 100،000 دلار!!!!

100،000 دلار طلا در قیمت 1300 میخریم که تقریبا برابر است با 100 اونس طلا و منتظر نوسانات قیمت خواهیم ماند. اگر طلا از 1300 به 1310 برسد ما 1،000 دلار سود میکنیم. در حالتی که اگر از اهرم استفاده نمیکردیم تقریبا باید طلا 1،000 دلار افزایش پیدا میکرد و به 2300 میرسید. در این حالت فقط با 10 دلار حرکت سود آن 1،000 دلار را دریافت کردیم.

برای همین است که بازارهای مالی مانند فارکس و یا فیوچر و سی اف دی امروزه بسیار جذاب هستند. زیرا افراد میتوانند با پول کم مبلغ های درشت معامله کنند و میلیونر شوند.البته گفتنی است که استفاده از اهرم یا لوریج بالا زیاد منطقی نیست. زیرا همانطور که ممکن است به سود شما عمل کند میتواند بر زیان شما عمل کند. اما در کل امکان فوق العاده است برای کسب درآمد در بازارهای مالی مخصوصا فارکس با اهرم های بالایی که دارد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام