آیا کاربرد تحلیل تکنیکال مختص به بورس است؟

تحلیل تکنیکال
بورس

آیا کاربرد تحلیل تکنیکال مختص به بورس است؟

تحلیل تکنیکال یکی از کاربردی‌ترین روش‌های تحلیلی در بازارهای مختلف اقتصادی است.

هرچند ما بیشتر در مورد استفاده از تحلیل تکنیکال در بورس صحبت کرده‌ایم؛ اما با این حال بازارهای مختلفی از این نوع تحلیل برای پیش بینی روند بازار و بهبود سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

برای اینکه وارد بازارهای بورس، طلا و سکه شوید باید در مورد این‌گونه بازارها شناخت کافی داشته باشید تا شکست نخورید.

امروزه با پیشرفت فناوری و اطلاعات به راحتی می‌توانید آموزش‌های رایگان در مورد بورس را از اینترنت به دست آورید. ما نیز در این مقاله با استفاده از منابع معتبر جهانی به توضیح در مورد استفاده از روش تحلیل تکنیکال در بازارهای اقتصادی مختلف پرداخته‌ایم.

در ادامه سعی می‌کنیم تا علاوه بر آشنایی با کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس، به موارد مختلف دیگر نیز اشاره کنیم:

حجم معاملات در تحلیل تکنیکال بورس

به تعداد معاملات خرید و فروش در یک بازه زمانی مثلاً یک هفته کاری، حجم معاملات می‌گویند.

حجم معاملات یکی از دلایلی است که باعث می‌شود الگوهای قابل اطمینان به‌درستی پیش‌بینی نشود. حجم و قیمت در بازار با هم رابطه مستقیم دارند؛ به این صورت که با روند قیمت رو به بالا، حجم معاملات نیز در روزهای مثبت سنگین و در روزهای منفی سبک‌تر می‌شود.

این موضوع به این معناست که با روند صعودی در بازار، تعداد خریداران نسبت به فروشندگان افزایش می‌یابد و در مقابل با روند نزولی، تعداد خریداران نسبت به فروشندگان کاهش می‌یابد.

تحلیلگران با استفاده از اطلاعاتی که در مورد حجم معاملات به دست می‌آورند کار می‌کنند. آن‌ها معتقدند که با مطالعه در مورد نوسان‌های قیمت سهام و حجم معاملات، می‌توانند در مورد پیش فروش و یا پیش خرید اظهار نظر حرفه‌ای‌تری انجام دهند.

به این دو نکته توجه کنید؛ شاید موضوع بیشتر مشخص شود:

  • اگر حجم معاملات در زمانی که قیمت رو به بالا است افزایش یابد، نشان دهنده پیش خرید کردن سهام است.
  • اگر زمانی که قیمت رو به بالا است ولی حجم معاملات کاهش یابد، بیان کننده عدم پیش خرید و ابهام در بازار است.

کم شدن حجم معاملات را باید به عنوان یک زنگ خطر در نظر بگیرید، زیرا این امر نشان‌دهنده‌ از دست دادن جایگاه سهام موجود در بازار است.

تحلیل تکنیکال

حمایت و مقاومت

حمایت و مقاومت دارای مفاهیم عجیب و نامفهوم نیست؛ بلکه همان مفهوم عرضه و تقاضا اما به صورت دیگری است. برای فهمیدن مقدار عرضه و تقاضا در یک قیمت معین، از خطوط عرضه و تقاضا استفاده می‌کنیم.

خط عرضه: تعداد سهامی که فروشندگان تمایل دارند آن‌ها را در یک قیمت معینی عرضه کنند با استفاده از خط عرضه مشخص می‌شود. در این شرایط زمانی که قیمت رو به بالا باشد فروشندگان نیز بیشتر می‌شوند.

خط تقاضا: تعداد سهامی که سهامداران متمایل‌اند در قیمت معینی خریداری کنند با استفاده از خط تقاضا مشخص می‌شود.

به طور کلی با افزایش قیمت سهام، تمایل خریداران به خریدن سهام در بورس کمتر می‌شود. حمایت در زمانی اتفاق می‌افتد که خط عرضه به محور عمودی برسد.

در بازار، قیمت از این مقدار پایین‌تر نمی‌آید به این دلیل که هیچ فروشنده‌ای حاضر نمی‌شود سهم خود را زیر قیمت بفروشد. از طرف دیگر مقاومت نیز در قیمتی که خط تقاضا به محور عمودی می‌رسد رخ می‌دهد.

به طور کلی قیمت از این خط بالاتر نمی‌رود زیرا هیچ خریداری تمایل به خرید بالاتر از این قیمت نیست.

فواید تحلیل تکنیکال در بورس

یکی از مهم‌ترین اهداف تحلیل تکنیکال در بورس پیش بینی قیمت در آینده است. با استفاده از تحلیل تکنیکال باید به طور کامل تغییرات قیمت را در نظر بگیرید.

تغییرات قیمت را می‌توان یک موجود زیرک و حیله گر دانست.

در بازار بورس احتمال بروز تغییرات ناگهانی وجود دارد ولی نشانه‌های آن قبل از اتفاق افتادن آن ظاهر می‌شود و این جایی است که تحلیل تکنیکال به کمک تحلیلگران این بازار می‌آید.

همان‌طور که می‌دانید در تحلیل تکنیکال از نمودارهای مختلفی استفاده می‌شود. در این نمودارها می‌توانید جزئیات گویا و دقیقی به دست آورید و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید این‌گونه اتفاقات را به‌درستی پیش بینی کنید.

یکی دیگر از فواید تحلیل تکنیکال این است که می‌تواند به شما در تشخیص زمان درست برای خرید سهام مورد نظر کمک کند.

همانطور که گفته شد، تحلیل تکنیکال می‌تواند در زمینه‌ تشخیص مقاومت (عرضه) و حمایت (تقاضا) بسیار مفید واقع شود.

با استفاده از این روش می‌توانید از روند سهم مورد نظرتان سابقه‌ای کامل به دست بیاورید. طبیعتا با دانستن این سابقه به راحتی می‌توانید تصمیم عاقلانه‌تری برای  خرید سهام بگیرید.

سابقه سهام نشان‌دهنده زمان خرید و یا فروش آن سهم است. اگر سهمی در گذشته به مدت یک یا دو سال رشد زیادی داشته باید منتظر برگشت رو به پایین آن باشید. در مقابل اگر سهمی تا حالا رشدی نداشته و با افت همراه بوده برای خرید مناسب است و با خرید آن می‌توانید منتظر روند رشد آن باشید.

البته این موضوع به صورت کلی صادق نیست اما تجربه چنین می‌گوید که با استفاده از برخی پارامترها، می‌توان به این نتیجه رسید که چه سهامی مناسب برای خرید است. با این حال تحلیل تکنیکال به صورت دقیق و واضح به شما برای این تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

بررسی تحلیل‌ تکنیکال در حوزه ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال یکی از پیچیده ترین بازارهایی است که در چندسال گذشته بروز و ظهور کرده و در نتیجه بررسی و تحلیل آن کار بسیار سختی به نظر می‌رسد.

با توجه به اینکه بازارهای جوان نیاز به گذر زمان دارند تا در مورد آن برنامه ریزی و تحقیق و جستجو شود، بازار ارز دیجیتال با توجه به سرعت بسیار بالای خود نسبت به دیگر بازارها مثل بورس، کار را برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه در بازار ارز دیجیتال سخت کرده است.

بیشتر افرادی که به دنبال حوزه ارزهای دیجیتال و پیوستن، می‌خواهند از این راه به سودهای کلان دست پیدا کنند‌. در نتیجه بررسی و تحلیل بازار یکی از نکات مهم و حیاتی برای افراد مشغول به فعالیت در بازار ارز دیجیتال است. اینجاست که اهمیت تحلیل تکنیکال حرفه‌ای برای این بازار اهمیت پیدا می‌کند.

در ادامه به بررسی کاربرد تحلیل تکنیکال در بازار ارز دیجیتال می‌پردازیم. برای این منظور بد نیست با موضوع سیگنال‌ها و برخی موارد مرتبط آشنا شویم.

ساختار یک سیگنال

سیگنال یکی از برجسته‌ترین مواردی است که می‌توانید در این‌گونه گروه‌ها انتظار داشته باشید. در معامله‌گری، سیگنال پیامی است که دارای اطلاعات و تحلیل‌های پیشنهادی به فرد برای خرید یا فروش یک دارایی است. حال باید بدانیم که می‌توانیم به این‌گونه سیگنال‌های اعتماد کنیم یا خیر؟

تحلیلگر زمانی که از تحلیل خود اطمینان پیدا کند سیگنال را در گروه‌ها برای اعضای خود منتشر می‌کند‌. هر سیگنال شامل اطلاعاتی است که در زیر به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

محدوده خرید (The buy range): محدوده‌ای که برای خرید و یا فروش مناسب باشد را نشان می‌دهد. در این بازه، افراد باید خرید ارز دیجیتال خود را انجام دهند تا به سود بیشتری دست یابند.

اهداف فروش (Sell targets): در ارز دیجیتال سطوحی وجود دارد که تحلیلگر برای رسیدن به قیمت دارایی به فرد پیشنهاد می‌کند و از آن برای به دست آوردن سود و جلوگیری از ریسک زمان فروش بهره می‌بردند.

توقف ضرر (Stop Loss): توقف ضرر سطحی که اگر قیمت به آن برسد باید فروش انجام شود؛ زیرا این کار از ضرر جلوگیری می‌کند‌. این عمل در پلتفرم‌های صرافی به وفور دیده می‌شود.

برای نوشتن یک سیگنال ساده وجود این سه مورد کافی است.

برای ادامه کار، تحلیلگر باید وارد عمل شود و سیگنال را از جهت معتبر و یا غیر معتبر بودن بررسی کند که این به اطلاعات و تخصص تحلیلگر بستگی دارد. بیشتر سیگنال‌های ارزهای دیجیتال برای تجارت‌های کوتاه مدت از طریق تحلیل تکنیکال ارائه می‌شوند.

تحلیل تکنیکال

اثربخشی تحلیل تکنیکال در ارزهای دیجیتال

تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل وجود چندین عامل دارای قدرت ویژه‌ای است.

بازار ارزهای دیجیتال در دنیا جزو بازارهای سودآور و همچنین زیان آوری است! در واقع هنوز نمی توان به صورت مشخص گفت که این بازار به عنوان یک بازار سود‌‌ده مطرح است.

بیت کوین یکی از این ارزهای دیجیتال است که در جامعه بیشتر نام آن به گوش می‌خورد.

بیت کوین یکی از ارزهایی است که در طول چندسال گذشته و از زمان ظهور خود، نوسانات بسیار زیادی را به خود دیده و ضرر و زیان فراوانی را برای بسیاری از افراد به ارمغان آورده است.

البته در مقابل بسیاری نیز به سودهای کلانی رسیده‌اند.

این بازار نوپا است به همین دلیل کوچک‌ترین اخباری می‌تواند باعث رشد و یا کاهش قیمت‌ها شود، در نتیجه باید از این بازار آگاهی کاملی کسب کنید.

بازار فعلی ارزهای دیجیتال به شدت تحت تأثیر عمل خریدار و فروشنده است و به همین علت ابهام در آن بسیار زیاد به چشم می‌خورد. همین موضوع است که باعث شده تحلیل تکنیکال در بازار ارز دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا کند.

امروزه در صرافی‌ها و پلتفرم‌های تجاری ربات‌های ترید زیادی وجود دارند که می‌توانند با تحلیل تکنیکال فعالیت کنند.

ربات‌های ترید در دو نوع سفارشی و عمومی وجود دارند. مشخصاً ربات‌های عمومی یا رایگان دارای چندان قدرتی نیست و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. با وجود این ربات‌ها، به نظر می‌رسد که آن‌ها تحلیل‌های خود را به معامله گران تحمیل می‌کنند.

به صورت کلی استفاده از ربات‌ها در تحلیل تکنیکال بازار ارز دیجیتال، یک کار پیچیده است.

چراکه ممکن است ربات طراحی شده اطلاعات ناقصی در اختیار شما قرار دهد تا طراحان ربات سود بیشتری ببرند. در نتیجه باید تلاش شود تا از داده‌های واقعی تحلیلگران حرفه‌ای برای این منظور استفاده کرد.

محدودیت‌های تحلیل تکنیکال در بازار ارز دیجیتال

به طور کلی در تحلیل‌گرهای تکنیکال نواقصی وجود دارد که نمی‌توان از آن صرفه نظر کرد، بااینکه می‌دانیم تحلیل تکنیکال بسیار کمک کننده است. هیچ فردی با اطمینان نمی‌تواند بگویند که تحلیل تکنیکال موفقیت فرد را در بازار ارز دیجیتال تضمین می‌کند.

بسیاری از کسانی که خود را تحلیل گر به حساب می‌آورند متخصص نیستند. یکی از محدودیت‌هایی که در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که همه چیز در قیمت‌ها لحاظ می‌شود. به طور حتم هیچ کسی از آینده خبر ندارد به همین دلیل تحلیل‌گرهای تکنیکال می‌گویند:

زمانی که قیمت از سطح x بالا رفت، احتمال اینکه قیمت تا سطح y برود زیاد است.

یک اطلاع رسانی و خبر بد در دنیا ممکن است بر روی قیمت یک ارز دیجیتالی به شدت تأثیر بگذارد و بر روی دیگر ارزها هیچ اثری نداشته باشد. به همین دلیل با وجود تحلیل تکنیکال هنوز ریسک کار بسیار بالا است.

برای جلوگیری از تاثیرگذاری این‌گونه خبرهای بد، باید در تریدرهای معمولی توقف ضرر یا همان Stop Loss را مشخص کنند.

بنابراین باید توجه داشته باشید که درست است تحلیل تکنیکال اثرگذاری فوق العاده‌ای در تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال دارد؛ اما با این حال باید به بسیاری از پارامترهای حاشیه‌ای هم توجه شود.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بازار ارز و طلا

یکی از کاربردهای مهم تحلیل تکنیکال به ویژه در ایران، استفاده از این روش برای بازار ارز و طلا است. البته بیشتر منظور از ارز، دلار است.

سرمایه‌گذاری در دلار و طلا کار بسیار پیچیده و سختی است. بدون داشتن آگاهی ممکن است خیلی ساده دچار آسیب و ضرر و زیان شوید.

هرچند به صورت مرسوم از تحلیل تکنیکال برای بازار ارز و طلا استفاده نمی شود، اما این تحلیل می‌تواند کاربرد خوبی در این بازار نیز داشته باشد. البته باید بسترهای قانونی و شرایط نقدپذیری و بسیاری از فاکتورهای دیگر را مورد بررسی قرار دهید

برای مثال یکی از پارامترهای مهم در مورد سرمایه‌گذاری بر روی طلا، انتخاب نوع طلا است. طلای ساخته شده، طلای ساخته نشده و سکه از جملع روش‌های مرسوم برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستند.

نمودارهای تحلیل تکنیکال اگر به درستی تهیه شده باشند، می‌توانند به شما در انتخاب مسیر سرمایه‌گذاری در بازار طلا کمک کنند.

یکی از مشکلات همیشگی در بازار سکه، عدم امکان نقد شدن آن با سرعت زیاد است. همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از افراد کمتر به سراغ سرمایه‌گذاری بر روی سکه بروند.

با این حال نمودارها نشان  می‌دهد که سرمایه‌گذاری روی سکه سود بسیار خوبی دارد. از بین انواع سکه، در سال‌های گذشته، سودآوری نیم سکه بیش از دیگر سکه‌ها بوده است. تمامی این موارد به کمک تحلیل تکنیکال به دست می‌آید و دید شما را بازتر می‌کند.

در بازار ارز به ویژه دلار نیز نمودارهای تحلیل تکنیکال در شرایط عادی می‌توانند دید مناسبی برای شما ایجاد کنند.

البته مشخص است که شرایط استثنایی همانند برخی زمان‌ها در سال‌های اخیر، نمی تواند توسط ابزار تحلیل تکنیکال به درستی پیش بینی شود. تحلیل تکنیکال در بازار ارز بیشتر به منظور تحلیل و پیش بینی بازار ارز در شرایط عادی کاربرد دارد.

تحلیل تکنیکال در دیگر بازارها

تحلیل تکنیکال در بازارهای مختلف دیگر نیز کاربرد دارد. اینکه تا چه میزان تحلیل بازارهای مختلف با ابزار و نمودارهای تحلیل تکنیکال منطقی باشد، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

برای مثال استفاده از تحلیل تکنیکال برای بررسی وضعیت بازار مسکن امری مرسوم و کاملا کاربردی است. هرچند مسکن هم همانند دلار و طلا، نشان داده که غیر قابل پیش بینی است؛ اما در شرایط ثبات می‌توان از نمودارهای تحلیل تکنیکال برای بررسی آن استفاده کرد.

علاوه بر این در بسیاری از موارد تحلیل تکنیکال در سرمایه‌گذاری‌های کلان و حتی خرد کمک دهنده است.

برای مثال ممکن است برخی از نمودارهای تحلیل تکنیکال برای سرمایه‌گذاری در بازار پوشاک، لوازم خانگی و… به شما دید بهتری از میزان سود و زیان بدهد. البته این در شرایطی است که بتوانید نمودارهای صحیح و بر اساس دانش و تجربه مهیا سازید.

آیا تحلیل تکنیکال روش خوبی برای سرمایه گذاری است؟

موضوعی که می تواند بسیاری از سرمایه گذاران را سردرگم کند اعتبار تحلیل تکنیکال و درک مفید بودن یا نبودن آن در کاربرد واقعی است. من به دنبال بیان دقیق واقعیات تحلیل تکنیکال به زبانی ساده هستم تا بتواند یاری رسان ما در درک نکات کلیدی این نوع از تحلیل بازار های مالی باشد. اولین بار نیست که این موضوع به بحث و بررسی گذاشته می شود. بحث در این خصوص در تمام بازار های جهان از سالها پیش وجود دارد، برخی از شرکت کنندگان حامی تحلیل تکنیکال و برخی دیگر نیز با جدیت و شدت آن را رد کرده و بیهوده می خوانند.

دیدگاه های اشتباه در مورد تحلیل تکنیکال

در زیر نگرش هایی که در مورد تحلیل تکنیکال در بازار های مختلف از جمله بازار بورس ما وجود دارد را با جستجو و پرسش از افراد مختلف و در طی چند سال فعالیت تدریس و مشاوره سرمایه گذاری خود یافته ام، نگرش هایی که ممکن است شما داشته باشید و یا در آینده درگیر آنها شوید، پس بهتر است همین جا در مورد آنها مفصل صحبت کنیم.

نگرش اول: قیمت های گذشته برای پیش بینی آینده کارایی ندارند!

یکی از طعنه آمیزترین انتقادات تحلیل تکنیکال مبنی بر این است که هیچ راهی وجود ندارد که قیمت های گذشته بتوانند همچون یک گوی شیشه ای جادوگر برای پیش بینی قیمت های آینده مورد استفاده تحلیلگر قرار بگیرند. این استدلال به شدت نقض شده است. هر فردی که تا کنون سهمی خریداری کرده باشد می تواند تاثیر روانی صعود یا نزول یک معامله را بر روی خودش تایید کند. این طبیعت انسان بوده و دلیل خوبی بر این موضوع است که قیمت های ورود به معامله، حداقل روی رفتارهای آینده ما تاثیرگذار هستند. فراموش نکنیم که ما عملکرد خود را در سرمایه گذاری با مقایسه قیمت فعلی یک سهم با قیمت ورود خود به آن معامله و با علم بر اینکه قیمت های ورود ما قیمت های گذشته هستند مورد قضاوت قرار می دهیم. به این دلیل که قیمت ورود به معامله ارتباط تنگاتنگی با تصمیمات نهایی برای خروج از آن معامله ها و یا ماندن در آن دارد. این تصور که قیمت های گذشته تاثیری بر چگونگی معامله سهام در آینده ندارد با این تفسیر بسیار ساده لوحانه به نظر می رسد.

اینطور نیست که قیمت های گذشته بطور جادویی قیمت های آینده که حائز اهمیت است را به راحتی پیش گویی کنند. بلکه، قیمت های گذشته به این دلیل دارای اهمیت هستند که بهترین مسیر برای پیش بینی حجمه های عرضه و نقاضا در بازار هستند؛ بنابراین نتیجه می گیریم که قیمت های گذشته تا حدودی روی قیمت های آینده تاثیرگذار هستند؛ اما آیا می توان تنها به کمک یک نمودار یا نمودار، قیمت های آینده را پیش بینی کنیم؟ اعتقاد دارم که تحلیل های تکنیکال پیش بینی می کند نه پیش گویی! مشکل موجود در مورد این نگرش اشتباه این است که کلمه “پیش بینی بورس” مفهومی همچون توپ شیشه ای جادوگر را در ذهن تداعی می کند. تحلیل های تکنیکال توپ شیشه ای جادوگر برای پیش گویی نیستند و هیچ تحلیل گر حرفه ای را نمی شناسم که عقیده داشته باشد این چنین است.

در عمل، تحلیل تکنیکال راهی است برای یافتن منطقه ای قیمتی با احتمال بالای تغییر قدرت عرضه و تقاضا به نحوی که در جایی امکان چربیدن تقاضا بر عرضه به عنوان حمایت و جایی احتمال چربیدن عرضه بر تقاضا و در نتیجه احتمال مقاوت در رشد قیمت در نمودار وجود دارد. نمودار و یا به اصطلاح تحلیلگران چارت (Chart) توانایی کمک به سرمایه گذار برای پیش بینی دقیق تغییرات و نوسانات قیمت روز به روز سهام را برای چند سال آینده ندارند اما می توانند در انجام معاملات سودآور مستمر در زمان فعلی با اهداف قیمت و حد سود مشخص و سطوح حد ضرر یاری رسان باشند.

تحلیل های تکنیکال به شما کمک می کنند سطوح مهم در نمودار قیمت سهام را شناسایی کرده و سپس هنگامی که لازم بود نسبت به آن سطوح واکنش دهید و تصمیم به خرید و یا فروش و حتی نگهداری بگیرید. تحلیل تکنیکال در عمل یک ابزار برای واکنش دادن به حرکت های مهم نمودار قیمت همچون حمایت و مقاومت هاست و با نگرش صرفا ابزار پیش بینی تفاوت بسیاری دارد، تحلیل تکنیکال همچون فرمان ماشینی است که شما می توانید با آن سرمایه خود را در رسیدن به موانع مختلف به درستی هدایت کنید. پس بهتر است به جای نگرش توپ شیشه ای جادوگر برای پیش بینی قیمت های آینده به تحلیل تکنیکال به عنوان فرمان ماشینی برای هدایت سرمایه خود در نوسانات و تلاطم های بازار های مالی نگاه کنیم.

تحلیل تکنیکال

نگرش دوم: مراجع آکادمیک اعتقادی به تحلیل تکنیکال ندارند!

در گذشته مراکز دانشگاهی و آموزشی نسبت به تحلیل های تکنیکال نظر مساعدی نداشتند. بنابه مدل های آماری و اقتصادی متداول از قبیل فرضیه بازار کارا و فرضیه گام تصادفی، تحلیل های تکنیکال نتیجه بخش نخواهند بود؛ اما آنچه منتقدان از آن صرف نظر می کنند این واقعیت است که ابزارهای تحلیلی بنیادی نیز تحت این مدل ها ثمربخش نیستند.

در حالی که مدل های آکادمیک سنتی استدلال های توانمندی بر علیه تحلیل های تکنیکال در گذشته را دارند، در یک پژوهش فرضیه بازار کارا و فرضیه گام تصادفی به شدت نقض شده اند. یک پژوهش آکادمیک در اوایل سال ۱۹۹۶ این حقیقت را نشان داد که رفتار بازار در دنیای واقعی (وجود روند ها و سقوط های بازار) فرضیه گام تصادفی را از نظر آماری غیرممکن می کند. نتایج مشابهی در مورد فرضیه بازار کارا نیز به دست آمد، استدلال‌های زیادی را می‌توان علیه فرضیه بازار کارا مطرح کرد. از جمله این استدلال‌ها می‌توان به «اثر ژانویه» اشاره‌کرد که می‌گوید در ماه اول هر سال معمولاً سرمایه‌گذاران سود بالاتری نصیبشان می‌شود. در واقع این استدلال‌ها بیان‌کننده این هستند که در بازار الگوهای قابل‌پیش‌بینی برای تعیین قیمت سهام وجود دارد و در واقع مبحث تصادفی بودن تغییرات را زیر سؤال می‌برند؛ و یا موارد بسیاری در بازار بورس ایران همچون فصل ها، ماه رمضان، عید از نگاه تحلیلگران اتفاقات مشابهی و نسبتا قابل پیش بینی رخ می دهد که برای فعالین این بازار ملموس است، پیش بینی هایی که با احتمال بالایی رخ می دهند و این موضوع نظریه تصادفی بودن تغییرات قیمت در بازار بورس ما را نیز زیر سوال می برد.

برخی دیگر از اقتصاددانان نیز بیان می‌کنند که قیمت سهام همیشه از رفتار و احساسات سودجویانه سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گیرد نه از اطلاعات موجود در بازار. اکنون با درک عمبق تر و گسترده تر از تحلیل تکنیکال نسبت به گذشته و تحقیقات مختلف، مطالعات دانشگاهی از نظر آماری نشان دهنده کارایی چشم گیرتری در استراتژی های تحلیل تکنیکال هستند. بررسی های جدید در مورد سرمایه گذاران خرد نشان می دهد که اعمال استراتژی های تکنیکالی بسیار ساده برای خرید و نگهداری به منظور کسب سود در بلند مدت می تواند ریسک سرمایه گذاری آنها را بطور چشمگیر کاهش و سود معاملات را افزایش دهد و برای منفعت بردن از تحلیل تکنیکال حتی لازم نیست یک تحلیلگر و معامله گر فعال و حرفه ای پر معامله در بازار باشید.

نگرش سوم: سرمایه گذار های بزرگ از تحلیل تکنیکال استفاده نمی کنند!

تفکر نادرست دیگر این است که تحلیل تکنیکال برای صندوق های سرمایه گذاری بزرگ و سرمایه گذاران بزرگ بازار که نقش بالایی در جابه جایی جریان پول در بازار دارند، جایی ندارد. در حالی که در سال های اخیر شرکت ها سرمایه گذاری و اشخاص با جریان پول بالا در بازار بورس در تیم مشاوره خود جایگاهی برای تحلیل تکنیکال باز کرده اند و از این تحلیلگران چه به صورت استخدامی در تیم تحلیل و چه به صورت مشاوره ای بهره می گیرند.

این موارد در حالی است که در جهان برخی از موفق ترین سرمایه گذاران و معامله گران با استفاده از یک استراتژی انحصاری تکنیکالی به شهرت دست یافته اند. افراد بسیار موفقی همچون ریچارد دنیس و پائول تئودور جونز در این فهرست قرار دارند. حتی افراد برجسته ای در تحلیل بنیادی همچون گراهام و دوود در توضیح خود راجع به بازارها به عوامل تکنیکالی اشاره کرده اند.

در نهایت، ثمربخش بودن هر نوع روش سرمایه گذاری باید بر پایه موفقیت های به دست آمده توسط متخصصان بسیار موفق در آن باشد و نه بر اساس شکست افرادی که به طور کامل آن را درک نکرده اند. بسیاری از مدیران سرمایه گذاری نهادی از تحلیل های تکنیکال بعنوان یکی از ورودی های خود در تصمیم گیری راجع به سرمایه گذاری بهره می برند. در واقع طرفداران تحلیل تکنیکال به طور قابل توجهی نسبت به هم قطاران خود بهتر عمل می کنند.

طبق تحقیق انجام گرفته توسط دیوید اسمیت، کریستوف فاگِر و یینگ وانگ در دانشگاه آلبانی و مدرسه کسب و کار کِج در بوردو، مزیت عملکرد تحلیل تکنیکال از نظر آماری حائز اهمیت است.

با اینکه که تحلیل تکنیکال در سال های اخیر بسیار مورد توجه و محبوبیت قرار گرفته است اما هنوز شایعاتی فراگیر در مورد تحلیل تکنیکال وجود دارد که باعث گیج شدن افراد می شود. تحلیل تکنیکال از قیمت بعنوانراه جادویی برای پیش بینی آینده بازار استفاده نمی کند در واقع تحلیل تکنیکال آخرین مدل های دانشگاهی در مورد بازار را رد نمی کند و برای مدیریت موفق سرمایه مورد استفاده قرار می گیرند.

شایان ذکر است که تحلیل های بنیادی و تکنیکال استراتژی های سرمایه گذاری انحصاری نیستند. در واقع کاملا مکمل هستند. هیچ استراتژی سرمایه گذاری واحدی در تمامی شرایط بازار به خوبی عمل نمی کند اما اگر شما یک سرمایه گذار بنیادی باشید افزودن چند ابزار فنی ساده به مجموعه ابزارهایتان به شما کمک می کند بتوانید هنگامی که بازار سقوط می کند و فرقی بین سهام بنیادی و غیر بنیادی، خوب و بد قائل نمی شود، آن را شکست دهید.

نگرش چهارم: تحلیل تکنیکال برای خرید فروش های کوتاه مدت و نوسان گیری کاربرد دارد!

یکی دیگر از شایعات رایج این است که تحلیل تکنیکال تنها برای کوتاه مدت (Short-term) و معاملگری بر اساس روش های خودکار کامپیوتری و الگوریتمی مناسب است مانند معاملات کوتاه مدت روزانه و پر تکرار. واقعیت این است که تحلیل تکنیکال حتی پیش از اینکه تحلیل با کامپیوتر مرسوم شود مورد استفاده قرار می گرفتند. تحلیل گران در گذشته به کمک دست نمودارها و جداولی در طول روزها، هفته ها و ماه ها به هدف انجام معاملات فنی ترسیم می کردند. حتی امروزه معامله گران از مفاهیمی همچون میانگین متحرک ۲۰ روزه (MA) و عبور آن از میانگین ۵۰ روزه سرمایه گذاری بلندمدت استفاده می کنند؛ که این روش یکی از ساده ترین روش های استفاده بلند مدت از تحلیل تکنیکال است که در مباحث میانگین ها مفصل توضیح داده خواهد شد.

تحلیل تکنیکال

نگرش پنجم: فقط معامله گران کوچک از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند!

این موضوع که تنها معامله گران خانگی و به اصطلاح کوچک از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند صحت ندارد. این روز ها در دنیا شرکت های تامین سرمایه بزرگ هم به صورت گسترده از تحلیل تکنیکال بهره می برند و این موضوع در کشور خود ما یعنی ایران نیز مصداق فراوان دارد. شرکت های تامین سرمایه که غول های بازار سرمایه هستند اغلب دارای گروه های معامله گری اختصاصی هستند که از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند. همچنین از طرفی معاملات پر تکرار یا به اصطلاح بسامد بالا (HFT) که در سال های اخیر بسیار محبوب شده و مورد توجه قرار گرفته است به شدت به معاملات تکنیکالی وابسته اند.

نگرش ششم: تحلیل تکنیکال درصد موفقیت پائینی دارد!

با نگاهی به تحلیلگران تکنیکال با سابقه بیشتر از ۵ سال که پیوسته در بازار فعالیت و تجربه کسب کرده اند این نگرش نیز در مورد تحلیل تکنیکال اشتباه به نظر می رسد. آنها کاملا از تحلیل تکنیکال در معاملات خود بهره می برند و اعتقاد دارند درصد بالایی در موفقیت آنها تاثیر دارد و شاید اگر عده ای دچار این نگرش هستند افرادی اند که یا تجربه ای ندارند و یا کم تجربه هستند و در مورد درصد موفقیت پائین تحلیل تکنیکال نظر می دهند. با نگاهی به فهرست معامله گران موفق و دارای دهه ها تجربه معاملات موفق در بازار می توان از این نگرش پرده برداری کرد. کتاب هایی که مصاحبه های مربوط به معامله گران موفق را پوشش می دهد تعداد چشمگیری از معامله گرانی که موفقیت خود را مدیون الگوها و تحلیل تکنیکال هستند نام برده اند. برای مثال در کتاب “جادوی بازار “: مصاحبه با معامله گران برتر نوشته جک دی. شواگِر از بسیاری معامله گران که تنها از شاخص های فنی سود برده اند نام برده است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *